donderdag 11 mei 2017, 10.54 uur – Arnout

Vlaardingse solvabiliteit als een heteluchtballon

Hoe hoger de ballon, hoe solvabeler Vlaardingen.Hoe hoger de ballon, hoe solvabeler Vlaardingen.

De Gemeente Vlaardingen is – na een aantal forse ingrepen – weer financieel gezond. Op één onderdeel scoren wij nog ondermaats: Solvabiliteit. Maar wat is solvabiliteit? Hoe erg is het als dit ondermaats is? En hoe kunnen wij zorgen dat Vlaardingen wel voldoende ‘solvabel’ wordt?
Omdat gemeentefinanciën iedereen aangaat, heb ik een poging gedaan om een uitleg te maken die voor iedereen te begrijpen is.

Wat is solvabiliteit?
Solvabiliteit is de verhouding tussen ‘vreemd vermogen’ en ‘eigen vermogen’. Ofwel: de verhouding tussen ‘schuld’ en ‘bezit’. De gemeente Vlaardingen heeft veel schuld (leningen): €265 miljoen. Vanuit je eigen huishouden geredeneerd is dat een astronomisch bedrag. Maar hoe bepaal je of zo’n bedrag voor een gemeente veel of weinig is?

Zie het als een hypotheek op een huis: Een hypotheek/lening van €200.000 is veel wanneer de woning maar €100.000 waard is, en is relatief weinig wanneer de woning €300.000 waard is. Immers: Als je de woning verkoopt blijf je in het eerste geval zitten met een restschuld, en in het andere geval houd je geld over. De omvang van je bezit (eigen vermogen) bepaalt dus of de omvang van je schuld (vreemd vermogen) veel of weinig is.

De heteluchtballon
Samen met een grafisch vormgever heb ik een infographic gemaakt om de ontwikkeling van de solvabiliteit in één oogopslag duidelijk te maken: De gemeentelijke solvabiliteit in de vorm van een heteluchtballon. Het principe is simpel: Hoe hoger de ballon gaat, hoe solvabeler Vlaardingen is. De ballon kan op twee manieren stijgen:
1. Meer hete lucht in de ballon laten: sparen
2. Minder ballast aan het mandje hangen: leningen aflossen / minder lenen

Ratio
Met de gemeenteraad heb ik afgesproken dat een solvabiliteit van 30% het uitgangspunt is. Momenteel is deze 19,8%, dus moet deze nog verder groeien.
De ratio’s zijn als volgt:
Minder dan 20% = Gevarenzone
20%-30% = Verdere versterking noodzakelijk
Meer dan 30% = Gezond

Het percentage is simpel met een rekenmachine uit te rekenen: Eigen vermogen / totale vermogen * 100% = Solvabiliteitsratio

Opbouw van de schuld
Waar komt die schuld van €265 vandaan?

Uitleenquote
Een deel van het geld hebben wij weer uitgeleend aan anderen, en wij ontvangen daar weer rente over. Dit zie je in de infographic terug als ‘uitleenquote’.

Voorraadquote
Ook is er geld geleend om bouwgrond bouwrijp te maken voor nieuwbouwwijken / industrieterreinen. Deze schuld is van tijdelijke aard omdat bij verkoop van de grond de lening kan worden afgelost met de opbrengst van de verkoop. Dit is de ‘voorraadquote’.

Voorzieningen
Voorzieningen zijn kosten waarvan wij zeker zijn dat wij die moeten maken (claims), maar vaak nog niet exact weten wanneer en hoeveel precies. Voorzieningen vallen onder het vreemd vermogen.

Investeringen
De rest van de schuld zijn investeringen in allerlei fysieke objecten. Bijvoorbeeld: De gemeente bouwt voor €5 miljoen een nieuw schoolgebouw. De gemeente leent dan €5 miljoen euro, en lost deze lening in 40 jaar lineair af. De totale schuld neemt bij investeringen dus in één keer fors toe, anderzijds neemt de totale schuld jaarlijks ook geleidelijk af door de lineaire aflossingen. Als wij niet meer zouden investeren zou de schuld dus vanzelf oplossen. Zelfs als wij €10 miljoen per jaar investeren, neemt toch de schuld af, omdat wij dan netto minder bijlenen dan dat wij jaarlijks automatisch aflossen.

De toekomst
Als wij in over negen jaar, in 2026, willen groeien naar een solvabiliteitsratio van minimaal 30%, dan moeten wij jaarlijks €3 miljoen sparen (toename eigen vermogen) én jaarlijks niet meer dan €10 miljoen investeren (bijlenen). Minder sparen moet worden gecompenseerd door minder te investeren, en meer investeren zal moeten worden gecompenseerd door meer te sparen. Anderzijds kan er ook in tijd wat uitgesmeerd worden, zolang de punt de op de horizon de 30% in 2026 blijft.

3 reacties »

1. Als ervaren ballonvaarder moet ik zeggen dat jouw voorstelling van een heteluchtballon niet klopt. Een heteluchtballon heeft namelijk geen ballastzakjes. De ballon stijgt of daalt door de temperatuur te veranderen. Meer hete lucht gaat de ballon omhoog.

Ballastzakjes worden gebruikt door gasballonnen. Zie:

Reactie door Arne van der Zande — vrijdag 23 juni 2017 @ 12:41

2. Dank voor de info. Is dus duidelijk dat ik geen ervaren ballonvaarder ben. Zal het komende jaar nadenken hoe wij dit bij de jaarrekening 2017 beter kunnen weergeven.

Reactie door Arnout Hoekstra — vrijdag 23 juni 2017 @ 13:48

3. Hello There. I found your blog the usage of msn. That is a really well written article.
    I’ll make sure to bookmark it and return to read more of your helpful information. Thank you for the post.
    I will definitely comeback.

Reactie door 328 — vrijdag 21 juli 2017 @ 6:03